Dane parafialne

14915910492002100011400001

Szukaj na stronie

Pielgrzymka do miasta miłosierdzia Wilno, Litwa

W sobotę 29 kwietnia 2017 r. ponad 50-osobowa grupa na czele z ks. proboszczem Bogdanem Piekut i ks. Jackiem Uliasz wyruszała na autokarową pielgrzymkę do Wilna przez Gierzwałd.

Pierwszego dnia nawiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Gietrzwałdzkiej gdzie uczestniczyliśmy w mszy świętej oraz zapoznaliśmy się z historią objawień. Gietrzwałd to niewielka miejscowość w województwie warmińsko-mazurskim, w której od 27 czerwca do 16 września 1877 r. Matka Boża objawiała się dwóm dziewczynkom. W miejscu, gdzie dzieciom ukazywała się Matka Boża umieszczona została kapliczka z figurą Najświętszej Marii Panny. Nieopodal sanktuarium znajduje się pobłogosławione przez Matkę Bożą w czasie objawienia źródełko, z którego pielgrzymi od lat czerpią wodę, która przynosiła ulgę cierpiącym i liczne uzdrowienia.

Kolejny dzień naszej pielgrzymki rozpoczęliśmy od uczestnictwa w mszy świętej przed cudownym obrazem Matki Bożej Ostrobramskiej, Matki Miłosierdzia. Tak jak wielu sławnych Polaków przed nami, modlili się tu m.in. Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Józef Piłsudski, Jan Paweł II, zanieśliśmy do Maryi bolączki naszego życia i zawierzyliśmy Jej siebie, nasze rodziny i bliskich. Następnie zwiedziliśmy wileńską starówkę. Odwiedziliśmy cerkiew Świętego Ducha, gdzie znajdują się relikwie trzech męczenników wileńskich, ratusz, zaułek gotycki z kościołem św. Anny, a także cerkiew Świętej Trójcy z klasztorem bazylianów, gdzie był więziony Adam Mickiewicz. Dla upamiętnienia tego faktu utworzono tu wystawę składającą się z rekonstrukcji Celi Konrada oraz ekspozycji poświęconej przebiegowi procesu filaretów i losom Mickiewicza w czasie jego pobytu w Wilnie. Zwiedziliśmy także dom, w którym mieszkał Mickiewicz, a obecnie znajduje się wystawa poświęcona wieszczowi. Na trasie naszej wędrówki znalazła się również katedra wileńska z przepiękną Kaplicą św. Kazimierza, głównego patrona Litwy, w której złożone są relikwie świętego oraz kościół Piotra i Pawła, którego wnętrze ozdobione jest ponad 2 tysiącami rzeźb stiukowych o tematyce biblijnej, mitologicznej i historycznej. Jednym z ciekawszych elementów wystroju świątyni jest kryształowy żyrandol w kształcie łodzi oraz wielki bęben litewski przywieziony przez hetmana Paca spod Chocimia po bitwie w 1673.

Jako, że to pielgrzymka miłosierdzia zwiedziliśmy miejsca związane ze św. Faustyną Kowalską głosicielką kultu Miłosierdzia Bożego: Domek na Antokolu, w którym mieszkała i gdzie Pan Jezus w 1936 r. podyktował Jej koronkę do miłosierdzia oraz byłe mieszkanie malarza Kazimirowskiego, gdzie został namalowany obraz „Jezu ufam Tobie”.

Następnego dnia po mszy świętej w Sanktuarium Jezusa Miłosiernego przy oryginalnym obrazie „Jezu ufam Tobie” ruszyliśmy na dalsze zwiedzanie Wilna, zobaczyliśmy pałac prezydencki, uniwersytet wileński, alumnat oraz kościół Ducha Świętego. Nawiedziliśmy także najstarszy i najpiękniejszy cmentarz na Rossie z grobowcem matki Marszałka Józefa Piłsudskiego i sercem Marszałka, a także nagrobki Polaków zasłużonych dla Ojczyzny. Następnie pojechaliśmy do Trok na zwiedzanie Zamku Księcia Witolda, gdzie zapoznaliśmy się z historią miejsca, a także poznaliśmy kulturę Karaimów. Byliśmy na degustacji dań kuchni karaimskiej – kibinów. Odbyliśmy rejs po jeziorze Galve w czasie, którego podziwiać można piękne widoki przyrody i pałac Tyszkiewiczów położony nad jeziorem. W drodze powrotnej do Wilna zatrzymaliśmy się w Ponarach, miejscu masowych mordów dokonywanych przez oddziały SS, policji niemieckiej i kolaboracyjnej policji litewskiej na około 100 tysiącach obywateli II Rzeczpospolitej, w tym 20 tysiącach Polaków, w latach II wojny światowej.

Ostatni dzień spędziliśmy w Kownie. Zwiedziliśmy Kowieńską Starówkę, park Santakos, gdzie papież Jan Paweł II sprawował mszę świętą w czasie pielgrzymki na Litwę, wydarzenie to upamiętnia pomnik papieża, odwiedziliśmy kościół Trójcy Świętej i archikatedrę św. Piotra i Pawła. Z Kowna wyruszyliśmy w drogę powrotną do Raniżowa.

W czasie tych czterech dni podążaliśmy nie tylko śladami św. Faustyny – orędowniczki Miłosierdzia, ale także śladami innych wielkich Polaków Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Józefa Piłsudskiego, nawiedziliśmy miejsca związane z pielgrzymką Jana Pawła II na Litwę, odwiedziliśmy miejsca ważne z historycznego punktu dla Polski i Litwy, zapoznaliśmy się z mało znaną kulturą karaimów, mogliśmy także spróbować tradycyjnych litewskich potraw.